Share:
Stel, de lockdown periode en de vakantieperiode zijn een dankbare onderbreking geweest in je dagelijkse sleur en hebben je een tal van nieuwe ideeën opgeleverd. Allemaal waardevolle ideeën die je zou willen omzetten in een business plan. Hoe begin je er aan ? We geven je 5 stappen die je helpen in je tocht van idee naar plan.
De eerste en belangrijkste vraag : “Zit hier iemand op te wachten ?”. Een goed idee is één ding, maar een idee met een marktwaarde is een compleet ander ding. De eerste stap in je post-idee fase is op zoek gaan naar het marktpotentieel van je idee. Focus je op de doelgroep die het product of dienst zou willen gebruiken en zoek binnen je eigen vriendenkring naar mensen die tot deze doelgroep horen. Stel het idee voor en vraag feedback. Als mensen enthousiast zijn en blijven ben je al één stap verder.
Een goed idee waar mensen zitten op te wachten is al half gewonnen, maar zijn die mensen ook bereid om er geld voor neer te tellen en hoeveel ? Je hoeft geen financiële wizard zijn om een eerste financieel plan vast te leggen, maar leg eens kosten en opbrengsten naast elkaar neer. Zijn er shipping kosten ? Hoe groot is je markt en hoeveel marketing denk je nodig te hebben om deze markt te bereiken ? Is het seizoensgebonden ? Hoeveel personeel heb je nodig om dit product te maken ? Allemaal vragen die een idee geven over de kosten en de baten
Ok, nu weet je dat de markt wel te vinden is voor je idee en je kan er nog centen mee verdienen ook. Volgende stap, krijg je het uitgelegd binnen de 30 seconden ? Een goed idee of product moet in minder dan 30 seconden uitgelegd kunnen worden aan een potentiële koper. Focus je op het probleem dat je oplost en overtuig iemand met één zin waarom jouw idee de oplossing is.
Het is natuurlijk niet iedereen gegeven om een merk zoals Nike te verzinnen en in de markt te plaatsen, maar als bezieler van je idee ben je meestal de best geplaatste om er ook een naam op te plakken. Zoek een kort en duidelijke naam die volgens jou de perfect match is voor jouw idee. Maak voor jezelf uit waar het merk voor zou moeten staan, dit zal je zeker helpen als je je laat ondersteunen door experts in de creatie en vormgeving van een merk.
Zo, je bent er klaar voor….
Het enige wat je nu nog rest te doen is een vennootschap opstarten. Laat je begeleiden door een boekhouder of sociaal secretariaat en vraag je ondernemingsnummer aan. Maar vergeet vooral niet om je aan te sluiten bij één van de communities. Binnen Hangar K kan onze community rekenen op ondersteuning door onze partners zoals Start It @KBC en BDO, maar in Vlaanderen zijn er nog een tal van andere ecosystemen die hulp aanbieden.