Share:
Er is een revolutie bezig in de markt van rekrutering en freelancers. Niet alleen is het aantal spelers stevig doorgegroeid de laatste jaren, de technologie begint ook hier zijn opwachting te maken. En zoals we in andere sectoren gezien hebben, een markt kan volledig ontwricht worden door een platform die een grote hap neemt uit de omzetstromen van bestaande spelers. Denk maar aan coolblue, bol.com en Amazon in de meer traditionele sectoren.
Ontkennen dat dit onmogelijk is in de markt van rekrutering en selectie zou dan ook de spreekwoordelijke kop in het zand steken zijn. Want kijk maar eens rond. Sinds kort heeft Google zijn zoekfunctie aangepast om jobs efficiënter op te zoeken. Microsoft wil van Linkedin een alternatief maken voor Fiverr waar freelancers en opdrachtgevers rechtstreeks met elkaar in contact kunnen komen. Big Tech (zoals Amazon, Microsoft en Google soms worden genoemd) is aan het azen op deze markt. Zullen ze er in slagen ? Word de volgende recruiter een AI Bot ? Zo'n vaart zal het waarschijnlijk niet lopen, want mensen willen nog altijd met andere mensen spreken over hun volgende job, maar je kan als bestaande speler maar beter gewapend zijn op wat komen zal.
Hoe?
We bekijken drie strategieën. Maar allen hebben ze één ding gemeen: technologie.
Waarschijnlijk is dit de huidige strategie, maar de kandidaten veranderen ook. De kandidaat van vandaag is altijd online en geconnecteerd, heeft meerdere kanalen om hem op aan te spreken en wil liefst zijn dag op zijn eigen manier invullen. Een mooie, vlotte, frictionless website is dan ook primordiaal voor de recruiter van morgen. Via deze site kan de kandidaat zijn eigen profiel bijwerken, zien met wie hij een afspraak heeft en zeker ook welke mogelijke jobs die beantwoorden aan zijn profiel open staan. Dit vereist een vlot draaiende back-end motor, maar ook een responsive, frictionless website. Een website waar de kandidaat centraal staat en waar geen onnodige stappen moeten uitgevoerd worden om tot een antwoord op zijn vragen te komen.
Dat alle andere platformen beweren dat AI de oplossing tot het rekruteringproces van de toekomst hoeft geen domper te zetten op je eigen enthousiasme om AI als tool in te zetten in je toekomst. AI is geen wondermiddel, maar wel een techniek om een doel te bereiken. De kwaliteit van wat een AI engine aflevert bij het matchen van skills en jobs is sterk afhankelijk van wat de engine aangeleerd heeft gekregen. Dus combineer je menselijke krachten met technische krachten om tot een goed en vlot zoekresultaat te komen van jobs en people.
Het vertrouwen in een partij die je volgende job zal voorstellen komt mee met de kwaliteit van de matches die deze partij aan jou als kandidaat gegeven wordt. Daarom is de eerste ontmoeting die een potentiële kandidaat heeft met jou als recruiter van cruciaal belang. Als dit eerste contact dan ook via een website komt, moeten de juiste matches ook het vertrouwen winnen van deze kandidaat.
Zorg dan ook voor de juiste matching algoritme en voorstelling van de juiste jobs aan de nieuwe bezoekers op je website die potentieel je volgende kandidaat worden.