Share:
Web 3.0 wil een democratischer web zijn voor de gebruikers, maar zeker ook voor de content creators. Zijn we echt op weg naar een creator economy waar content creators op een eenvoudige manier betaald worden voor de content die ze maken ?
Anno 2021 noteren we terug een gestegen populariteit voor cryptomunten en blockchain als technologie, maar deze keer lijken we de hype voorbij. Deze hype cyclus lijkt zeer sterk op de .com bubble in 2000 waar er veel initiatieven zijn geïmplodeerd omdat er een gebrek was aan een geloofwaardig business plan. Maar een paar jaar later, eenmaal technologie, maar ook business plannen een hogere graad van maturiteit behaalden zag je deze e-commerce bedrijven dan ook floreren. We lijken met blockchain en cryptomunten in een gelijkaardig stadium te komen zoals e-commerce in 2003. Nadat in 2020 heel wat aandacht ging naar DeFi (Decentralised Finance) lijkt de weg in 2021 open voor een web3.0, waarin decentralisatie centraal staat.
Eén van de concepten waar een nieuw web op gebaseerd is, zijn Non-fungible tokens. NFT is een token die iets unieks vertegenwoordigt. Zo worden NFT's gebruikt om digitale kunstwerken te vertegenwoordigen en ontstaan er marktplaatsen waar NFT's kunnen gekocht en verkocht worden. Daarenboven kunnen deze NFT's gebruik maken van smart contracts om de tokens te traceren en kan de originele creator misschien zelfs via het smart contract een bepaald percentage van de verkoop van zijn kunstwerk opeisen. Op die manier kan de creator misschien ook initieel starten met een democratische prijs omdat hij telkens zijn kunstwerk verkocht wordt hij ook een portie van de meerwaarde kan opstrijken. Dat het serious business is, bewijzen ook de cijfers van crypto kunst. In december 2020 is er voor 8.2 miljoen dollar over de crypto toonbank gegaan.
Waar nu schetsen van een kunstwerken, na de feiten worden verkocht, kan je deze vorm van content valorisatie perfect vooraan de ketting zien gebeuren. Waarom niet eerste schetsen, game art en andere tussentijdse resultaten van een groter werk eerst verkopen onder de vorm van NFTs alvorens het kunstwerk zelf naar buiten te brengen. Dit soort van alternatieve "crowdfunding" past dan ook volledig in het concept van een "fan economy" waar we nu al in beland zijn.
Waar platformen zoals youtube, content creators nu al een deel van de advertentie inkomsten bieden, zou in een creator economy de inkomsten van de fans rechtstreeks naar de content creators kunnen gaan. Daarbij product placement, zoals die nu bestaat, te vervangen door revenue van fans naar creators. Diverse reglementering zoals de cookie regels binnen GDPR en technologieën zoals iOS 14 beperken nu al ad tracking. En browsers zoals Brave laten toe om de eindgebruiker die advertenties voorgeschoteld krijgt virtuele munten te laten verdienen voor deze advertenties. Brave gebruikt deze technieken ook om creators van content diezelfde Basic Attention Tokens te laten verdienen door de lezers van hun content.