Share:
We leven in een wereld die overheerst wordt door technologie. Maar hoe kan je met al deze technologie die er is op de markt experimenteren en hoe kan je deze experimenten doen landen in een organisatie ? Aan de hand van de volgende 4 argumenten proberen we een zicht te geven van hoe experimenteren met technologie innovatie kan stimuleren.
De toepasbaarheid van een nieuwe technologie kan soms ver zitten en bepaalde technologieën lijken in het begin meer spielerei dan een toepassingen te vinden in een business context. Maar niets is minder waar. Virtual Reality, autonome voertuigen en crypto currencies lijken op het eerste zicht weinig impact te hebben op een standaard KMO in Vlaanderen, maar technologieën evolueren ook. Streaming technologie eind jaren 90 werd door meerdere mediabedrijven weggelachen en leek zeker geen potten te gaan breken. Het was dan ook zeer gewaagd van Netflix om daar een business model op te gaan baseren. 15 jaar later is de online wereld gebaseerd op streaming en abonnementsmodellen.
Experimenteren betekent ook dat niet alles lukt. Falen is wel degelijk een optie. Om een cultuur van experimenteren te ontwikkelen is het dan ook noodzakelijk om binnen de organisatie cultuur toe te laten om te falen. Deze cyclus van kleine, korte experimenten is ook noodzakelijk om een succesvol proces in een organisatie te ontwikkelen. Niet alle ideeën zijn goed of niet alle technologieën kennen een hoge adoptiegraad. Alvorens grote budgetten te alloceren in een idee of een technologie is het goed om met deze technologie te spelen en te kijken hoe dit verder evolueert. Een aantal bedrijven hebben ook grote successen geboekt met een cultuur van experimenteren te introduceren, o.a. Booking.com heeft een cultuur ontwikkeld waar iedereen binnen het bedrijf nieuwe ideeën mag uittesten op de site. (meer hierover in https://hbr.org/2020/03/productive-innovation)
Innovatie laten uitvoeren door een paar collega's in een hoekje van het gebouw zal nooit de nodige drive vinden. Andere partijen en andere mensen betrekken kunnen dit proces veel meer kracht bijzetten en een resultaat opleveren die al voor een stuk gevalideerd is. Daarom is het noodzakelijk om klanten, business partners of zelfs studenten mee te betrekken vanaf het begin van het innovatie proces. Vanaf de eerste brainstorm. Een idee aftoetsen bij een klant of een pilootproject uittesten bij een business partner doet ondertussen iedereen, maar vanaf stap 1 externen betrekken kan een volledig nieuw zicht geven op waar echte innovatie kan betekenen in je sector.
Natuurlijk is niet alle innovatie per definitie technologisch. Maar we kunnen ook niet ontkennen dat de grootste innovaties, vooruitgangen en nieuwe spelers in de markt wel vanuit een technologisch zijn gegroeid. Innovatie kan niet starten vanuit technologie alleen. Het Augmented Reality experiment van IKEA was niet louter een marketing gimmick om te tonen dat ze innovatief bedrijf zijn, nee dit experiment is gegroeid vanuit het geloof dat smartphones een grote toegevoegde waarde zullen hebben in het aankoopproces van de klant van IKEA in de toekomst. Ook al staat de technologie in v1 van een experiment in zijn kinderschoenen, als je er vroeg genoeg bij bent kan je mee evolueren met de technologie.
Hangar K en zijn netwerk van partners organiseren geregeld innovatie workshops waarbij de experimenteren met technologie, workshop met externen en geïnspireerd worden door startups centraal staan. Meer info over deze diensten kan je terugvinden op https://hangark.be/en/innovatie-diensten